Gunnfjauns Kapell

Svante Pettersson

Hemållt

Margits Sånger

Martin Martinsson

Blackthorn

Volund

Ensemble Villancico

Triller

Dansar Edvard

Jan Ekedahl

Ziya Aytekin

Burgess, Ådin & Wingård

Luntilua

Lunds Akademiska Kör

Orientexpressen

Eitre

Utlottningen

Olle Lindvall

Oleman

I isländska Eddan berättas om mästersmeden Volund som i väntan på sin älskade smider gyllene ringar och världens mäktigaste svärd, det svärd som vid jordens undergång, Ragnarök, skall skicka eld över världen. Sagan har inspirerat den fina gotländska folkmusikgruppen Gunnfjauns Kapell och Visby Allmänna Sång till en musikalisk tolkning. Den är lika dramatisk som sagan själv, framför allt är det musikerna som skapar stämningen, medan körsången i mina öron är lite för välpolerad. Men spännande och intressant är det.

(Stephan Elg, Smålandsposten 8/12 1998)

Förra sommarens stora gotländska projekt kommer nu på skiva. Jan Ekedahl i Kapellet har tonsatt, Eva Sjöstrand i kören skrivit text. Elva jättefina musikstycken har det blivit, med poetiska texter vackert framförda av kör och Kapell. Och som sagt - vilken historia!

(Peter Ahlbohm, Spelmannen 3/98)

Denna skiva är med sina forntidsklichéer rent monty pythonsk, men istället för en vadmalsklädd John Cleese agerar folkmusikgruppen Gunnfjauns Kapell och Allmänna Sången i Visby.

(Klas Gustafson, Musik nr 10, december 1998)

Those familiar with Gunnfjauns Kapell´s previous recordings will not be disappointed with Volund; it´s got the same gentle, Swedish-meets-Celtic lilt we´re used to. But their fiddles, flutes and guitars are backed here by more voices and more instruments, creating an orchestral sound at times. This is appropriately handled by all, and neither the choir nor the additional music ever drowns out the essentially traditional, acoustic sound of the band... After Ragnarök, evil is destroyed and humans inherit the earth in a song given a beatiful arrangement by the whole company.

(Steve Winick, Dirty Linen 1999)

Die wunderbare Gruppe Gunnfjauns Kapell hat schon lange einen Hang zur Mythologie, und für diese CD haben sie mit allerlei Hilfskräften und dem Gotländer Gesangverein Visby Allmänna Sången zusammengetan. Reine Instrumentalstücke wechseln ab mit Liedern, das Ganze beginnt wie ein Orchesterwerk, so eine Art ´Wagner goes Folk´... Neben der, wie wir es von Gunnfjauns Kapell gewohnt sind, erstklassigen Instrumentierung (Akkordeon, Geigen, Gitarren) dominieren beim Chor die klassisch ausgebildeten Stimmen, wie bereits gesagt, ´Folk goes Wagner´.

(Gabriele Haefs, Folker 1999)

A mightily melodic folk-epic-opera, music by Jan Ekedahl and words by Eva Sjöstrand. This is arranged and performed by the band of which Ekedahl is a member, Gunnfjauns Kapell, with the folk music choir Visby Allmänna Sångförening, in turn arranged by Mats Hallberg. Drawing on the sagas of the Icelandic Edda and inspired by the 8th-century picture stones on Gotland, this new-forged song cycle tells of the skillful smith Volund, maker of the sword that at Ragnarök would send fire over the world. King Nidad steals Volund´s treasures and cuts the tendons of his knees, but Volund cuts the throats of the king´s sons, rapes his daughter and takes to the sky on eagle´s wings, fights the gods for his woman, and is killed by Thor, who hurls his eye into the sky where it becomes a star. I hesitate to compare, bur if the folkrooted choral music in Shaun Davey´s The pilgrim reaches you, so will this, with its narrative solos (largely from Gunnfjauns Kapell´s Gunnel J Mauritzson), strong instrumental playing, and winding anthemic recurring choral themes. These persist in the mind long after the last track has died away.

(Andrew Cronshaw, Folkroots 1999)

Verktypen tillhör formellt samma grupp som kändisarna Förklädd gud och Carmina burana. Och de delar lustigt nog samma arkaiska drag. Men i Volund hörs ingen symfoniorkester bakom kör och solister. Gunnfjauns Kapell och deras medmusikanter spelar en rörlig musik som blickar både bakåt och framåt. Folkmusik? Tja, en smaksak. Jan Ekedahl, gitarrist i nämnda kapell, har skickligt utnyttjat de resurser som stått till hans förfogande. Kör, solister, musiker - alla har fått väl anpassade uppgifter som bidrar till en hörvärd helhet.

(Gunnar Ternhag, Lira nr 4, 1998)

SJECD 12

Recensioner

Beställ skiva

Beställ nothäfte



Tillbaka till startsidan